قدرت در سبک زندگی اسلامی

آمار مطالب

کل مطالب : 73
کل نظرات : 7

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی و فضيلت‌های اخلاقی و آدرس sabk-zendegi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

">

کنگره ملی وقف،حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی

----------------------------------------------ساعت فلش مذهبی---------

وبلاگ سبک زندگی اسلامی

------------

وبلاگ شهدای هسته ای

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمدرضا
تاریخ : سه شنبه 9 مهر 1392
نظرات

قدرت در سبک زندگی اسلام برای خدمت است نه رفع عطش نفس ا  قدرت در سبک زندگی اسلامی برای خدمت است نه رفع عطش های نفسانی برخلاف سبک زندگی غرب که کسب قدرت و استفاده از همه منابع برای کسب سود شخصی ارزش می شود.

سبک زندگی از جمله مفاهیمی است که این روزها بشدت جای خود را در میان عوام و خواص باز کرده و به دغدغه ای جدی به ویژه پس از طرح بحث از سوی مقام معظم رهبری تبدیل شده است. ضرورت تدوین و تبیین نوع صحیح این سبک یعنی برگرفته از آموزه های اسلام ناب موضوع بحث در گفتگوی ما با حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) است که از نظرتان می گذرد:

 

سبک زندگی از نظر چیستی و ماهیت چه مفهومی دارد و دایره دربرگیری آن چیست؟

ما به عنوان یک انسان با دارا بودن قدرت تفکر و اندیشه از یک سو، قوه انتخاب و گزینش گری از سوی دیگر و نیز مسئولیت پذیری در وجودمان و همچنین با دارا بودن تفکر توحیدی سبک زندگی مان را بر اساس این ارزش چیدمان می کنیم. در کارهای دیگر نیز همین طوراست و در سبک زندگی آنچه که در غرب به عنوان استایل مدنظر است مبتنی بر همان ارزش ها و جهان بینی است که افراد دارند و با نگرش مادی گرایانه و الحادی چیده می شود. اما برعکس اگر کسی تفکر توحیدی دارد فقط برای بعد ارزش ها و شناخت ها نیست بلکه باید زندگیش را نیز بر اساس آن بنیان گذاری کند به این معنا که بایدها و نبایدها، مسیر زندگی و دوست داشتنی و نداشتنی های مان را باید این عرصه تعیین کند.

 

آیا سبک زندگی فقط در افکار و عادات رسوخ دارد؟

خیر، در همه چیزی که به انسان مربوط می شود خود را نشان می دهد بطور مثال در سبک لباس پوشیدن و معاشرت هم خود را نشان می دهد.

دین چه تاثیراتی روی سبک زندگی دارد؟

دین بایدها و نبایدهایی را در زندگی خصوصی و اجتماعی افراد مشخص می کند که بدین وسیله در سبک زندگی تاثیرگذار می شود، بطور مثال در سبک زندگی اسلامی اختلاط زن و مرد نامحرم ناپسند است، یا اولویت های یک زن، خانه داری، فرزندداری و همسرداری است و در اوقات بیکاری اش به اشتغال می پردازد که در سبک زندگی اسلامی اولویت اشتغال، حوزه آن و نحوه ورود به این حوزه های اشتغال کجاست و به همه این ها توجه می کند.

 

درباره سبک زندگی اسلامی و حوزه هایی که ورود می کند، توضیح بیشتری دهید؟

بطور مثال انسان چه درس هایی را باید بخواند و چه مطالبی را باید فرا بگیرد؟ رفتار با متعلم چگونه است و با معلم چگونه باید برخورد شود؟ در زمینه های کسب حلال و کارهای اقتصادی اگر کسی خواست بدون انجام کار مالی کسب کند آن حرام می شود. پس از هر راهی نمی توان درآمد داشت. آیا از هر راهی می توان کسب درآمد کرد ؟ اگر درآمد داشت می توان آن را در هر راهی صرف کرد؟

آیا سبک زندگی اسلامی به مسائل سیاسی نیز رسوخ دارد؟

بله مسلما، در مسائل سیاسی نیز به همین گونه است در انتخابات دیدیم در تفکر اسلامی یک بازی برد و باخت و مسابقه ای برای کسب قدرت است یا همان طور که شهید مرحوم آیت الله بهشتی فرموده اند ما شیفتگان خدمتیم و نه تشنگان قدرت. آن را به عنوان ابزار می خواهیم برای رسیدن به حق. اگر قدرتی بدست آوریم بر اساس آیه 40 سوره حج عمل می کنیم کسانی که مسئولیت های سیاسی دارند این قدرت را در اجرای حق و برای ترویج رشد ارزش ها و فضیلت های اخلاقی و اسلامی بکار می گیرند. سبک زندگی اسلامی این را توصیه می کند برعکس در سبک زندگی غربی ما مشاهده می کنیم خود کسب قدرت و استفاده از همه منابع برای کسب سود شخصی ارزش می شود.

در سبک زندگی اسلامی نحوه تربیت فرزندان چگونه است؟

آیا وظیفه پدر و مادر در سبک زندگی اسلامی فقط کسب پول و درآمد است، تامین معاش و گرداندن اقتصاد خانواده تنها وظیفه والدین نیست و قرآن کریم می فرماید نه، پدر در تامین معاد فرزندان نیز مسئول است و باید در تعلیم و تربیت آنان را انجام دهد و آنان را از آتش جهنم نگه دارد و با امر به معروف و نهی از منکر باید این کار را انجام دهد. امیرالمومنین (ع) می فرمایند هیچ هدیه و ارثی بالاتر از تربیت و ادب کردن نسبت به بچه ابداع نشده است. یا روایت دیگری که می فرماید بهشت زیرپای مادران است. تعلیم و تربیت است که نقش اساسی در جامعه اسلامی اول در منزل و بعد در اجتماع دارد. در جامعه اسلامی ماباید اول خود را تربیت کنیم سپس اجتماع را هم باید مدنظر قرار دهیم و والدین هم که این وظیفه را برعهده دارند باید خوب و بد را بدانند و به شرعیات، مسائل دینی و اخلاق آگاهی و آشنایی داشته باشند.

تعلیم و تربیت اسلامی و انسانی فقط حوزه خانواده را دربر می گیرد؟

حوزه تعلیم و تربیت گسترده است و این تربیت اول بر عهده والدین بعد وظیفه معلمان و در نهایت برعهده حاکمان است و همان طور که خداوند به پیامبر (ص) دستور می دهد تربیت و تزکیه نسبت به امتش داشته باشد آموزش و پرورش وظیفه انبیاست و این وظیفه را در عرصه گسترده همه دارند.

منبع : خبرگزاری شبستان



تعداد بازدید از این مطلب: 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


شکر گذار خداوند هستم از اینکه فرصتی برایم مهیا شد تا با ایجاد وبلاگ سبک زندگی اسلامی تلاش خود را در جهت اجرای قوانین اسلامی در زندگی تبلیغ کنم. امیدوارم خداوند نیز از این کارم خشنود شود. و این جمله از قول مقام معظم رهبری پایان بخش سخنان من : ((سبک زندگی بخش اصلی و حقیقی " تمدن سازی نوین اسلامی" را تشکیل می دهد.))


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود